Ehkki vaid neljandik messidel osalevatest firmadest kasutab kallimat erikujundusega stendi, tõmbab see rohkem külastajate tähelepanu ja tasub kontaktide arvult ära.

Eksponent saab valida kahe stenditüübi - standard- ja disainstendi vahel. Eesti Näituste nõuniku Siimu Loogma hinnangul kasutab 75% Eesti ettevõtetest standardstende ja vaid neljandik disainstende.

Ehkki standardstend võimaldab kulutusi inventarile ja kujundusele kokku hoida, ei paku see reeglina võimalusi eristumiseks ning tekitab ohu märkamatuks jääda. Kui standardstendi pindala algab üheksast ruutmeetrist, on disainstendid 20-30 m2. Väiksemal pinnal pole Loogma kogemusel mõtet erikujundust teha.

Eesti Näituste peakonstruktori Gunnar Kalmeti sõnul on kõige mõttekam rentida erikujundusega stend. "Messistend peab olema lööv ja kutsuma klienti külastama," põhjendas Kalmet. Ka Euroopa messidel osalevatel firmadel on Kalmeti arvates üldiselt odavam lasta Eestis erikujundusega stend valmistada, selle asemel, et kohapeal standardstendi rentida.

Kalmeti kinnitusel on Eesti firmadele iseloomulik, et sama stendiga ei taheta mitu korda osaleda. Samas osaleb näiteks Saksamaa juba kümme aastat järjest turismimessidel ühe ja sama stendiga. "Külastajad tunnevad juba kaugelt ära, et tegemist on Saksamaa boksiga," rääkis Kalmet.

Oma stendi omavad Eestis vaid väga vähesed firmad. Loogma hinnangul tasub soetada erikujundus, mille elemente saab sõltuvalt ekspositsioonipinna suurusest ja kujust varieerida siis, kui käiakse aastas vähemalt kahel-kolmel messil. Mingil juhul ei ole standardstendi soetamine majanduslikult põhjendatud.

Gunnar Kalmet laidab oma stendi ostmise mõtte maha ka seetõttu, et rendipind võib järgmisel messil olla teise suurusega ja lisaks trendid muutuvad.

Glaskek on erikujundusega stendiga kolm aastat Eestis ja välismaal messidel käinud. "Nii on mugav ja ei ole enne uut messi peavalu, mida nüüd esitada," rääkis Glaskeki turundusjuht Milana Astok.

Kahekordne klaasboks tõmbab messidel tähelepanu, aga stendi transport, kokkupanemine ja hoidmine on kulukas. Sellel aastal plaanib Glaskek tellida uue kujundusega stendi.

Erikujundusega stend kaks korda kallim
<ap:articlecontent_tabel2_tekst>
    Standardstend
  • Odavaim stend sisaldab seinu, vaipa, valgustust ja kahte tooli
  • Hind: 500-1000 kr/m2
    Erikujundusega stend
  • Sisaldab projekteerimist, kujundust ja mööblit
  • Hind: alates 1000 kr/m2, keskmine 2000 kr/m2
Allikas: Gunnar Kalmet, Eesti Näitused
Oma stendil nii plusse kui miinuseid
    plussid
  • Ühekordne väljaminek
  • Erikujundusega stend tõmbab rohkem tähelepanu
    miinused
  • Stendi transport kallis
  • Ladustamine nõuab ruumi
  • Kokkupanemine tuleb ise korraldada
Sisene

Logi sisse

Kasutajanimi
Parool
Pea meeles

Viimati liitunud firmad